Tegen windmolens in je buurt? Anco waarschuwt voor ingrijpen provincies: ‘Denk goed na op wie je stemt’

Anco Goldhoorn is tegen windmolens op land. ,,Bedenk voordat u uw stem uitbrengt. Niet alles wat de partijen doen, staat in de verkiezingsprogramma's.” © Marnix Schmidt/Getty Images

Anco Goldhoorn is tegen windturbines op land. De inwoner van Vinkeveen heeft de strijd aangebonden met provincies, die gemeenten willen dwingen deze te plaatsen. Utrecht is niet de enige die dreigt in te grijpen, waarschuwt Goldhoorn. Zijn advies: ,,Denk goed na voor u 15 maart uw stem uitbrengt.”

Voormalig wethouder Anco Goldhoorn kan niet tegen onrecht, zegt hij.
Daarom is hij destijds in zijn gemeente De Ronde Venen de politiek ingegaan en heeft de oud-politicus namens meerdere instanties de strijd aangebonden met de provincie. Wat is het geval? De Ronde Venen is samen met onder meer Montfoort en Stichtse Vecht een van de Utrechtse gemeenten die geen ruim 240 meter hoge windturbines binnen haar gemeentegrenzen wil hebben. De provincie dreigt deze weigergemeenten te overrulen. Ze gaat nu zelf op zoek naar geschikte locaties.

Ook de provincie Zuid-Holland dreigt op verzoek van GroenLinks en PvdA met ingrijpen als gemeenten eerder gemaakte afspraken niet nakomen of te langzaam zijn met de uitvoering van het Klimaatakkoord.

Belangrijk thema
Volgens Goldhoorn en andere instanties heeft de provincie deze bevoegdheid helemaal niet. De tegenstanders kondigden onlangs aan het besluit dan ook aan te vechten bij de bestuursrechter. Bovendien zijn windmolens op land schadelijk voor omwonenden en zijn de extra windmolens op Utrechts grondgebied helemaal niet nodig, benadrukken de tegenstanders. ,,Dank zij alle regionale energieplannen worden de doelen in het landelijke Klimaatakkoord gehaald.”

Windenergie op land is niet alleen in Utrecht, maar in bijna elke provincie een belangrijk thema bij de verkiezingen voor de Provinciale Staten op 15 maart. Daarom heeft Goldhoorn alle politieke partijen in de andere twaalf provincies gevraagd hoe zij staan tegenover extra windmolens op land. De Vinkevener heeft de afgelopen tijd 229 partijen benaderd die aan de verkiezingen deelnemen. Hiervan hebben er 133 gereageerd, een respons van 58 procent.

Handelen anders
Wat viel Goldhoorn op? ,,Slechts acht partijen zeggen openlijk dat zij als provinciaal bestuur een democratisch genomen besluit door gemeenten willen of zullen overrulen om toch meer nieuwe windturbines in de eigen provincie te kunnen plaatsen.”

Bedenk voordat u uw stem uitbrengt.
Niet alles wat de partijen doen, staat in de verkiezingsprogramma’s.
Anco Goldhoorn

Ook de coalitiepartijen in de provincie Utrecht (GroenLinks, D66, CDA, PvdA en ChristenUnie) hebben dit niet in hun verkiezingsprogramma staan terwijl ze wel willen ingrijpen, merkt de oud-wethouder op. ,,De partijen beweren veel, maar handelen anders.”

Dat de provincie gemeenten dreigt te overrulen, speelt volgens Goldhoorn niet alleen in Utrecht en Zuid-Holland, maar ook in Groningen, Drenthe en Gelderland.

Geen stemadvies
Uit de inventarisatie van de verkiezingsprogramma’s blijkt tevens dat het merendeel van de ‘niet-linkse’ partijen, waaronder ook de lokale partijen, het liefst ziet dat nieuwe windturbines in zee worden geplaatst. ,,Uit het onderzoek wordt overduidelijk dat D66, GroenLinks, PvdA, PvdD, Volt en de Waterschappartij (WPA) zich sterk maken voor uitbreiding van het aantal
windturbines op land. Opvallend is dat in de betreffende verkiezingsprogramma’s en de ontvangen toelichtingen aandacht wordt gevraagd voor inpassing en financiële participatie voor omwonenden, zonder dat aangegeven wordt hoe dat zal worden gerealiseerd.”

Het is nadrukkelijk niet de bedoeling van Goldhoorn om naar aanleiding van
zijn onderzoek met een concreet stemadvies te komen. Hij wil de kiezers
alleen waarschuwen. ,,Bedenk voordat u uw stem uitbrengt. Niet alles wat
de partijen doen, staat in de verkiezingsprogramma’s.”

Bron: Algemeen Dagblad

René Cazander 21-02-23, 19:52 Laatste update: 20:01