Bezoek aan het armoedefonds en voedselbank

Op 1-6 heb ik (Astrid de Deugd, raadslid van gemeente De Ronde Venen voor Ronde Venen Belang) de Nationaledag van het Armoedefonds bezocht.

Op deze dag kon je twee sessies bijwonen.

In de ochtend heb ik de sessie “the-to-do-list voor bestuurders” bijgewoond. Hier werd uit de doeken gedaan welke eisen de overheid stelt aan de boekhouding en werd benadrukt dat bestuurders aansprakelijk gesteld kunnen worden voor het niet goed uitvoeren van de financiële administratie en voor grotere stichtingen is ook een jaarverslag verplicht.

Daarna werd er een lunch verzorgd en was er volop tijd om met verschillende stichtingen in contact te leggen.

In de middag heb ik de sessie bijgewoond die werd verzorgd door een huis- en straatarts.

Zij hield een zeer indringend verhaal over haar werk als straatarts. Hierin legde zij bloot dat het feit dat als je in Nederland geen vast verblijfadres hebt, je niet alleen geen dak boven het hoofd hebt, maar ook geen recht hebt op zorg. Met alle gevolgen van dien.

Door het uitblijven van de juiste zorg kunnen de gezondheidsproblemen zeer uit de hand lopen.

Ook had zij een verhaal dat illustreerde dat het ons zorgsysteem met al de verschillende loketjes en alle regeltjes die zorgverleners dienen te volgen, het soms volledig de plank misslaat en mensen tot wanhoop drijft in plaats van helpt.

Ook als de hulpvrager zelf aangeeft waar zij/hij behoefte aan heeft, is er de drang om toch de voorgelegde protocollen op te volgen.

Een mooie opsteker voor onze provincie is dat het dorp Austerlitz als positief voorbeeld werd genoemd over hoe de zorgverlening effectief ingezet kan worden.

Laten we ons alle inzetten om armoede te voorkomen in plaats van te bestrijden.

In navolging van mijn bezoek aan het Armoedefonds heb ik op 17-7 de lokale voedselbank De Ronde Venen bezocht.

De belangrijkste conclusies uit dat gesprek zijn:

• Armoede in De Ronde Venen valt relatief mee.
  • Er is wel een groep die niet goed in beeld te krijgen zijn. Dat is de groep die het (nog) te moeilijk vinden om hulp te vragen. Vaak uit schaamte.
  • Ook werd mij erop gewezen dat er een nieuwe groep dreigt aan te komen. Dat is de groep 65+ die kapitaal hebben zitten in de eigen woning, maar straks rond moeten komen van AOW en een klein pensioentje. Doordat zij kapitaal in de stenen hebben, vallen zij buiten de boot als zij dreigen de vaste lasten niet meer kunne opbrengen.
  • Voor de oorzaak van de armoede wordt gewezen naar alle toeslagen die wij in Nederland kennen.
    Hierdoor kan het gebeuren dat mensen in de bijstand met alle toeslagen financieel beter af zijn dan iemand die 40 uur werkt. Dit stimuleert niet om aan het werk te gaan en staat dus de eventuele individuele ambities in de weg en daarmee de weg naar onafhankelijkheid

Recente Nieuwsberichten