Kleurrijke aftrap Provinciale Statenverkiezingen: ‘Door stemmen kleur geven aan de provincie’

Amersfoort – Het was een bijzonder beeld vanochtend op het Eemplein in Amersfoort: politici die samen een schilderij maken. Daarmee wil de provincie aandacht vragen voor de verkiezingen van 15 maart. Want dan mag er gestemd worden op de leden van zowel de Provinciale Staten als het Waterschap.

Het is lijsttrekker Roy Luca van U26 gemeenten die het spits afbijt. Hij gaat het maagdelijke canvas te lijf met de groene kwast. “De groene kleur van onze mooie bossen op de Heuvelrug, onze groene longen. En die gaan we extra accent geven”, vertelt hij. Samen met de lijsttrekkers van de andere 18 Statenfracties mag hij vandaag een waar kunstwerk bij elkaar kwasten. Kunstenaar Sigmon Visser heeft alvast wat voorgetekend waarop de politici kunnen voortborduren. “Ze doen het heel aardig, laten veel enthousiasme zien en gaan er met goede energie tegenaan”, vertelt de kunstenaar.

Politieke statements

Soms moet hij wel streng zijn, want de lijsttrekkers mogen alleen kleuren gebruiken. Politieke statements zijn uit den boze. Zo worden de logo’s van BBB, Volt en Partij voor de Dieren vakkundig over geverfd. “Nou heb ik zo m’n best gedaan en dan wordt het zomaar weggehaald. Dat is toch jammer!”, zegt een BVNL’er terwijl haar statement met oranje wordt overgeschilderd.

Ondertussen staan de minder creatieve geesten met elkaar te babbelen onder het genot van een kopje koffie. Nieuwkomers als de BBB worden hartelijk verwelkomd en er is ook nog ruimte voor het geluid van de kiezer. “Doe je best voor de mensen die last hebben van ‘vervoersarmoede’ laat een oudere mevrouw de aanwezige politici weten.

Veelkleurigheid

Het idee achter het gezamenlijk schilderen van een kleurrijk kunstwerk komt uit de koker van de provincie. Commissaris van de Koning Hans Oosters: “De provincie is veelkleurig, in z’n samenstelling, maar ook in de opgaven die op de provincie afkomen. Veel mensen hebben vraagstukken die aan de provinciale tafel worden besproken. En die veelkleurigheid laten we zowel in het electoraat als in de onderwerpen zien.”

Het kunstwerk dat op vier doeken wordt geschilderd begint inmiddels vorm te krijgen. Lijsttrekker Roy Luca weet van geen ophouden en staat als laatste, met verf op zijn gezicht, wat bij te kleuren. “We gaan het voor de provincie mooi af maken. We gaan ervoor zorgen dat er geen open plekjes blijven. Geen loze beloftes, maar het verschil maken door het met elkaar te doen.

Het doek wordt nu verder afgemaakt door kunstenaar Sigmon Visser waarna het een bijzonder plekje krijgt op het provinciehuis in Utrecht.

Bron: RTV Utrecht
Hoofdfoto: © RTV Utrecht / Jasper Witte